Monday, May 17, 2010

perkara yg plg aku pantang..

salam dan slamat hari senin...
huh hari nie monday blues. mls yg amat2.. kan bgus klo setiap hari adalah ahad. hehe..
oh berbalik kepada topik kite hari nie..

sebagaimana di n3 yg lps, dina adalah underwieght. dan saye telah buat bermacam2 usaha utk nk bg die makan byk. dan mknan sume adalah ditambah ngan minyak, butter n mcm2 lg yg berkabohidrat yg tinggi. semua telah dibuat dan saye sbg ibu adalah sgt2 risau. apatah lagi lps baca2 forum kesan2 anak yg kurang berat. kesan2 nye sgt menakutkan saye.

dlm kerisauan saye manangani masalah anak saye yg kurang berat, adela plak suara2 sumbang yg mengatakan.. 'ala kurang brat pon takpe, asalkan tetap comel'..
mgkn bg org lain itu adalah statement biase. tp bile diajukan statement tu kpd saye, saye marah.. [atau adakah saye yg sgt sensitip??..]

dina adalah 15 months skrg. drpd kecik dina taknak minum ngan botol susu. she hate teats..
drpd lps pantang, saye telah mencuba mcm2 cara nk bg dina minum susu dgn byk mcm kanak2 lain. teats n feeding bottle adala dlm 2 bakul kt umah. smpai saye pernah beli special needs feeding medela yg harganye agak mahal sbb nk bg anak saye minum susu..
so, berat dina mmgla naik sket2 je smpaila skrg. dina lg suka mkn nasi drpd minum susu..
mcm2 yg telah saya buat, mcm2 telah saye try untuk bg anak saye suke minum susu thru bottle. kdg2 saye nangis..
kemuncaknye adalah anak saye adalah underweight mcm skrg. saye sbg ibu sgtla sedih...

dan tetiba ade org ckp mcm tu kt saye. saye nk marah dan sgtla sedih mcm nk nanges..
ape yg diorg tau psl anak saye...
adakah sie2 usaha saya selama ini..
diorg hanye tau nk main jek, jdkan anak saye mainan..
makan minum anak saye ade org amik tau ke..
diorg ke yg nk tanggung ape2 kesan dgn perkembangan tumbesaran anak saye..

huh sabo sabo yer..

*saye sgtla sayangkan anak saye.. dan saye akan tetap berusaha untuk membesarkan anak saye bagaikan johan..

[erk, bukan jd raja lawak ok..] :P

7 comments:

  1. hihihi bagus2...ibu yg bersemangat... never gv up ye... i totally understand u...cube kalau ini terjadi pade anak mereke,kalut tak kalut?? saye juge mengalaminye tp situasi berbeze huhu masalah & manusie bermasalah berada di mana2

    ReplyDelete
  2. sabaq2....aku plak berada kat situasi sebaliknya...aku risau sbb syira overweight...so aku control dia mkn manis2 (she loves ice-cream, sweets very much)..tambah2 plak masa tu banyak kuar kat paper pasai budak2 skrg overweight..dapat penyakit since kecik lagi...aku sangat risau,ok...skali ade org marah aku sbb kontrol anak nk makan..biarla..budak2 lagi...tp kalo anak aku sakit, aku yg risau, aku yg jaga...bukan suara2 sumbang tu...so lama2 aku buat pekak je..malas nk layan...nasib baik skrg ni masuk lam graf balik wpun dah dekat2 nk kuar garisan hehe

    ReplyDelete
  3. itula ummi eiz and am kan..
    klo anak kite sakit bukannye diorg yg risau. klo anak kite demam bukannye diorg yg berjaga mlm kan..
    kite sbg ibu tau ape yg terbaik utk anak..
    caiyokk!!

    ReplyDelete
  4. owh..samala..eryna pon berat gitu je, pampers size m lagi...minum susu ok tp berat maintain...dah maleh2 nk peningkan kepala, as long as she is active and healthy mak tk runsing sgt..tp boleh gak kalo mamadina nk share info mkn2 utk toddler underweight eh..hehe

    ReplyDelete
  5. yantie, takde byk info pon. cume skrg bg dina minum susu pediasure tp die mcm tak ske, lg ske anmum + susu mak die.hehe..

    pastu dr suh bg multivit. tp lps bg mcm lg taknak makan n minum. so, dh stop lps seminggu.

    ReplyDelete
  6. lps bagi multivit die okay tak? scott emulsion ade try? appeton with lysine? huhu byk nye soalan aku..
    takpe Pear, cube skit2 ye.. pelan2 kayuh. try bg dairy food.. what do you think? cheese youghurt

    ReplyDelete
  7. ploe, anakku cpt bosan la.. mula2 makan sesuatu mmg byk. tp lps bg lg, xnk dh.. pening aku nk pelbagaikan.hehe..
    aku dh bg multivit, tp makin krg makan. hehe..xde peningkatan pn..

    ReplyDelete