Thursday, March 17, 2011

bila ia sudah berumur, aku redha

perihal kerete aku lg.
yg terpaksa ditukar draftshaft semlm.
maka terbanglah lagi duit ku.
bak terbangnye burung diangkasa.

sebelom ini semuanya indah.
segala bermula sejak 2009.
sejak dari itu.
lepas satu kemudian disusuli satu kejadian.
tp aku redha..

kronologi ia -seingat aku- :
1) Dec 2009 - overheat dr tgh penang bridge ke bayan lepas. ditahan akhirnye matilah ia di depan gate opis aku. nasib baik bkn tepi jalan. selamat cuti aku. haha..
bile dicek, rupe2nye 'paip' *ke ape org panggil?* ia bocor. maka ditukarlah paipnye yg berharga rm38 yg bleh menyebabkan ia hampir2 hangus.. syukur alhamdulillah ia masih bersama aku.
dlm mase yg sama juga, tayar ia pecah. terpakse ditukar baru. aku redha..

2) x ingt bile - bile aku bwk ia, ianye berbunyi 'cicicicici' di bahangian tayar. kemudian ditukarnye break pad. aku redha..

3) x ingt lg - lampu break oil warning. break oil dh kurang. maka ditambahnye break oil. ok..
seminggu kendian warning lg, ditambah lagi dan lagi.. aku sudah pelik, musti ada yg tak kena. erm sumethin fishyy. tp aku sabar dan redha..

4) mmg aku x ingt - sms memandu, pemilik rase bhgn tayar kanan hadapan berbunyi. lg2 jika drive 80km/j. bunyinye 'wooowwoooowwooo'. bukan bunyi gumbira yer, bunyi mcm berdengung *ish camne nk tulih nihh*. bile di cek, rupe2nye break kt bearing tayar bocor. sbb tu break oil makin susut. aku pon tukarlah..

5) dlm thn 2011 - ia berfungsi secara auto. akan tetapi bila aku br nk jalan ia bergetar. bile berhenti kt trafic light ia bergetar. mcm timing ia rendah gitu. sblm ini x pnh jd, aku heran. bile g cek rupe2nye palam pencucuh nye sudah rusty. dek kerna air msk dlm injin? *tanda soal sbb x sure air msk dlm pe*. air msk dek kerna ada getah yg sudah bocor. maka ditukarnye palam pencucuh itu.dan segala jiran2 ia sekali. aku redha..

6) kendian masalah break yg mcm aku ckp dlm n3 sblm nie..

7) 15 Mar 2011 - bile pusing ke kiri/kanan akan bunyi 'pappappapapa' di bhgn tayar. bile dicek rupenye draftshaft problem. bile ia berjalan, maka bunyilah spt itu. draftshaft terpakse ditukar. aku redha..
tp bile dh tukar draftshaft, rase sedap jek bwk kete. smooth jek. mungkin emosi mempengaruhi jugak kot. heee..

akan tetapi, aku tetap sayang ia. tak terpk utk aku let go kan ia.
aku redha ngan apa yg terjadi pd ia.
atau mungkin aku ganas kendalikan ia..
oh tak mungkin.
aku kang sompam samtum.. :P

*cerita ceriti diatas aku tulih yg mana aku ingt jek, yg mana aku dh lupe terkubur begitu saje. dan ia tak termasuk kejadian asas spt power window, bateri segala bagai*
*aku tulis n3 ini supaya senang utk aku rujuk blk bile ade masalah di kendian hari. bile dh ade pengalaman br aku tau sikit sebanyak bab kete. klo tak jgn harap*
*erk minyak enjin ngan minyak itam tu same eh*

No comments:

Post a Comment