Sunday, March 6, 2011

perihal brek 'bas' saya

sedikit free hari ini. so rajinla nulisnye ya..
klo x salah dr sebln yg lps brek kete aku buat hal.
mule2 bunyinye 'cececeeeceee'..
g kedai, die betolkan break pad. senget katenye.
bile test ok sket. then seminggu kendian jadik lagik.
aku bz, blk keje dh mlm kedai dh totop. so asyiknye tangguh. tp still lg bwk kete itu g keje.
then satu petang yg indah..break tak makan. dhle tgh laju kt penang bridge. tambah pulak kete depan adalah alphard. gabra jap.
then blk teros ke kedai yg same.
bile bukak die ckp break pad pecah.
digantinye break pad..

seminggu kendian, break mcm x makan sgt.
maknanye bile kite break let say kt trafic light ke, kite break sahaja, tak free gear. klo break yg ok die akan cengkam kan. tp bile aku brek, die cengkam then mcm release selow2..
then, jd terok bile kena tekan brek byk kali br makan.
aku dh bengang...
pegi kedai yg same, mekanik pon same. bile ckp problemnye, die ckp 'ohh sbb ade udara dlm break oil, nnt sy flush break oil'..
then, di flushnye break oil.
bile test, ok jap...

seminggu kendian jadik lagik. aku nih dh bengang. mls dh nk g kedai same.
die reper kete based on assumption. bukannye cek betol2!
then g kedai lain dekat batu maung. pegi tinggal kete ms lunch, amik bile blk keje..
semcm urgent gak sbb aku drive dr umah ke opis dgn brek kete yg x makan.
bile dh kt png bridge die tak makan. debo tau.. nasibla mak bwk 30km/j je.takot tau..
klo rs dr umah lg, aku dh EL dh. sedikit marah disitu..

then pomen tu ckp dia akan cek break system.
servis mmg cpt. hantar kete dlm 1pm, pkol 2pm kol ckp break pump leak. ade air, sbb tu break oil tak mengalir betol2. sbb aku dok pam angin jek. bile byk kali pump, br la minyak brek msk n brek dicengkam... bahaya kan..
so, ditukarnye masterbreak pump, di flushnye break oil n ditest n confirm dh ok.
servis pon lg murah dr kedai yg kelentong aku tuh, tak smpai 500 pon.
pomen nye pon siap tunjuk mane defectnye, ape yg die ganti.
means aku tidak ditipu.
n smpai skrg brek itu adalah ok. bak kate tiek 'this is what we call break'.. cehh

*pstt pst klo ade org ckp die ganti sesuatu dlm kitenye brg, mintak tgk brg yg dikeluarkan/yg ade defect tu. br kite tau betol2 die ganti.
sesetgh org pungpang ckp die ganti itu, ganti ini. tp brg yg rosak tak tunjuk. kite mane tau die dh ganti? ntah2 die tipu jek. reper sket jek, terus claim ganti. nk cekik darah punye psl..ramai tau pomen camtuh..
oke cool sket... *sambil urut dada*
mencik tau kena tipu..

aku g hantar kete kt batu maung tu ms lunch. n mase tu sume org dh kuar lunch. kirenye last minutes decision la. kawan dtg opis plak ramainye ngan moto. so, nk taknak terpakse la aku naik moto setelah sekian lame tak nek moto.
sbnrnye aku takutt naik moto, tp ade lesen tau. don't underestimate me. haha..
kerass kejung aku atas moto tu. klo tang selekoh tu lagik aku takut.
habis aku rentap sweater clerk aku..pelok mcm org berchinta..haha..
moto sebelah plak potong siap dua2 toleh gelakkan aku. cehh.. mencik tau..
klo aku tau naik moto, aku rempit dpn ko. makan asap je la wei..padan muke..
tp tak kot. haha..

gambar sekadar hiasan - mcm x lengkap klo x letak gmbr kan

No comments:

Post a Comment