Tuesday, January 8, 2013

safety

baru2 nie kan kt opis aku ada buat ceramah pasal fire safety.
pastu dia adalah share macam2 case study yg manakutkan aku.
end of the ceramah dia ada jual alat2 utk safety.
aku sbg seorg yg mudah terpengaruh n kalut tak tentu pasal nie terus terpengaruh pastu beli la satu set..dalam ratus2 jugakla..

dlm set tu dia ada :
1. fire extinguisher (yg kecik - 1kg)

2. smoke mask - kiranya klo asap banyak bleh pakai nie br bleh bukak mata utk cari jalan keluar..

3. smoke alarm - smoke alarm nie utk detect smoke (dah namanya smoke alarm kan..) pastu dia bleh detect gas bocor.. alarm dia akan bunyi..
oh smoke alarm aku beli yg pakai bateri sbb kata penceramah itu klo pakai yg letrik selalunya bila berlaku kebakaran, dia akan rosak sbb wiring letrik rosak..

fire extinguisher aku buh dlm kete (tak bwk naik rumah lagik), smoke mask dah bawak blk..
cuma satu benda je yg laki aku tak tgk lg..
iaitu..





smoke alarm..
masa aku beli ni tiek kt franfurt. then bila dh beli aku text dia cakap aku beli benda nie..
tapi belom bgtau harga lg, selalunya tunggu dia tanya dulu..
bila dh ckp harga kt dia aku dh bleh agak dah mesti kena kutuknya..
sekali betol.. dia cakap mahal la, nape tak bgtau dia beli kt sana lagi murahla.. tp aku tak kisah sbb aku mmg selalu kena bebel mcm tu..

ehem ehem..
sebenarnya kan, aku dh bawak blk smoke alarm nie (mase tu tiek kt sana lg). kenonon nak try la..
sekali terjatuh berderai segala.
aku pon tgk dgn deraian harapan (bukan airmata. apekejadah aku nak nangis)..
pastu dia nye solder tercabut pastu aku pon bwk benda nie simpan kt opis sampai la hr nie..
lupe nk bgtau tiek.. *sbnrnye belom sedia kena bebel n kutuk lg*

nampak tak wire oren tu dh tecabut..

*mintak2 la laki aku baca nie pastu dia pon maafkan aku*

2 comments:

  1. kalau cakap awal2 orang beli kat frankfurt..jenama siemens lagi... lagi murah..

    ReplyDelete
  2. anon nie sapa?
    abang ehh...
    hampeh betol, nape u baca blog i??

    ReplyDelete