Monday, May 9, 2011

jgn amik mudah kalau anak anda slalu tdo lmbt..

ya. dulu saya tak kisah sgt sbb saya ingt budak2 biase la kan. suke tdo lmbt sbb nk main je.

saya dh biase ngan 2 org anak sedare saya yg slalo tdo pkol 3-4am setiap hari sbb asyik main n tgk kartun je.
so bila anak saya tdo lmbat (slalunya pkol 3am) saya ingt biase. sbb saya slalu jugak dgr ade parents yg anaknye pon tdo lambat..

smpailah satu hari saya bwk anak saya jupe ustaz (sbb ada masalah lain), ustaz tu tgk anak saya dan cakap.


budak nie susah tdo nie..

erk mmg betol pon. pastu bila ustaz pegang2 kepala anak saya dia ckp sbb kepala anak saya pernah terhantuk kuat dan badan anak saya pernah panas smpai tahap 'garing'. jadi badan anak saya panas dalam, dan die jadi susah tdo..
seingt saya anak saya pernah jatuh katil mase umur dia 6 bulan [mase br tau bergolek2]. mase itu dgn saya sbb abahnye outstation.
tp ustaz itu ckp bukan time tu, terhantuk yg nie mase dh bsr sket. sbb budak2 klo jatuh mase kecik/bayi Tuhan bela.


puas jugak saya recall2, last2 skali saya teringt mase umur die sethn lebih, die pernah main bantal ngan abahnye. pastu ade skali kepala terhantuk agak kuat time die jatuhkan kepala ke blkg [bajet ade bantal kt blkg tp xde].. tp selepas itu die tak muntah/demam atau sakit pape.
skali itu saje yg saya ingt.
psl bdn die panas smpai garing itu, anak saya mmg jarang sakit/demam. tp klo skali demam mmg teruk smpai kami kena g klinik byk kali.


mase ustaz ckp mcm tu saya sbg mak mmg down. saya rasa saya tak jaga anak saya sebaik mungkin. saya tak bg yg terbaik utk die smpai anak saya berkeadaan mcm tu pon saya tak sdr.

slps itu ustaz ubatkan anak saya, dgn bacaan2 dan bekalkan minyak zaitun utk saya urutkan kepala anak saya 3 mlm berturut.
dan ustaz pesan carikan sagu bemban, amik akarnya asah dan lumurkan keseluruh tubuh anak saya selama 3 hari berturut2. dan mungkin budak2 akan demam lepas berubat nie.




*pict goggle*


skrg saya tinggal ngan mertua, agak susah nk cari pokok itu kt sini.
so mak saya kt kelantan terpaksa kirim sagu bemban itu kt sedare yg nk dtg kedah. nasib baik kebetulan kan..
bila saya dh lumurkan sagu bemban yg diasah itu, hari kedua anak saya demam. tp kami cpt2 bwk g klinik.

skrg keadaan anak saya dh semakin ok. dan tiap2 malam [lps dr jupe ustaz itu] die tdo dlm pkol 11-12 mlm. no more 3-4 pagi. alhamdulillah..

1 comment:

  1. semoga dina tidoq awai selalu...sian ibu nak p kerja =)

    ReplyDelete