Monday, May 30, 2011

malang mmg tak berbau..

salam,
aku insiden lg 14 mei hr tu. mase otw nk blk kg kt kelantan.
insiden kt simpang 4 ke kuala ketil..

hari tu hari sabtu. mcm biase, awal2 pg lg kami dh bersiap2 nk gerak. tp sblm blk kenalah breakfast dulu kan. so, breakfast la kami. gerak dlm pkol 8am kot mcm tula..
aku n dina dok blkg sbb dina nk tdo. so senangla, x pyh tdo atas riba aku. penat tau..
sbb ngantuk sgt, aku pon tertdo same ngan dina kt riba aku lg. plan aku, agak2 dina dh lena, nk pindahla dia ke seat sebelah..

aku mcm mamai2, ape yg aku ingt.. aku dgr ade org tanye aku..

die : kak, kak ngandung ke?
bila last period?
aku : tak. hjg bulan 4 kot..

padam..

die : eh kena potong baju die nk. kace penuh kt blkg badan..
kawan die : ko potong jela..
die : aku tanye die tak jawab pon..
kawan die : tanye lg..
die : kak, bleh tak potong baju kak? byk kaca kt blkg nie..
aku : ikut la.. (aku tak larat sgt2)

padam..

bila aku betol2 sedar, aku kt hospital ngan sil aku dok kt kusi kt sblh.
terpinga2 aku.. seingt aku nk blk kltn. tp nape aku kt sini?
terase kepala aku kena balut, belah kiri badan aku susah gerak. mate kiri tak nampak. mata kanan je bleh bukak..
rupa2nye sebelah muka aku belah kiri lebam n bengkak yang amat. smpai mata kiri takleh bukak..
kepala sakit yang amatt..
taktau ape yg jd kt kepala aku tp yg pasti rambut aku keras kejung.
bila raba2 kuar ketulan2 darah.. bantal pon penuh darah..
ape jadi nie..

mmg mase insiden aku x sedar langsung.. yg aku betol2 ingt aku dh terbaring kt hospital..
tak lama lps tu aku nampak la sedare mara in-law aku..
pastu nampak meksu, antara org terawal dtg visit aku kt hospital baling tu..
tak lama lps tu nampak umi n abah dtg jalan ke katil aku..
pastu umi terduduk kt kusi sblh katil aku ngan dua2 tgn pekup muka. nangis..
abah dtg gosok umi n aku dgr die ckp..

sabarla.. serah saja pada Tuhan..
sedih sgt aku rase. airmata kuar kut bibir2 mata aku nie..

padam..

aku dgr bising2. bila bukak mata rupa2nya sil aku bising2 ngadu kt mil ckp org sebelah katil aku kacau die.
br aku tau jiran sebelah aku sakit mental pastu dok ajak sil layan die ckp, makan smpai rimas. hehe..
pastu dr dtg cek. n tanye aku..
nk tukar hospital?
nape tak ckp dr td?
senang nk arrange. skrg nie dh malam..

bengongnya dokter..bleh tak klo ko pandai sket. aku br je sedar nih..
aku tanye umi aku mana dina?
rupa2nye dina dok satu wad ngan tiek (nickname laki aku lah)..
pastu tiek dtg ckp..
abg mintak tukar ke hospital pakar, senang sket.
lgpon bleh dok skali. senang sket nk tgk..
ambulan dh otw skrg, japg smpai..

dok kejap ade misi n driver ambulan dtg. aku pon tukar baju spital lama ke baju spital baru.
misi yang gantikan yer. mak x larat lg yer..
pastu selamatlah aku ditolak ke dlm ambulan..

dlm syok2 baring atas strecher dlm ambulan, tetiba aku dgr bunyi emergency break n belt yg ikat aku ke katil terbukak n aku tercampak ke pintu ambulan sebelah kanan aku..
oh aku insiden lg rupanya..
2 insiden hari itu..

sakit? jgn tanya sakit ke tak. Tuhan saje yg tau.
darah meleleh dr kiri kanan tgn aku.
kiri tgn aku ade jarum masuk ubat, tgn kanan aku drip air..
tp aku gagahkan jugak bgn dok blk ke katil itu.
kang ade org bukak pintu ambulan, tak pasal2 aku jatuh lg.

dok kejap ambulan lain dtg amik.
dan selamatlah kami dok kt hospital metro 3 org sebilik. blk kami sahaja. hahaha..
esoknya baru nurse cuci rambut, kaki n tgn aku yg penuh ngan darah luka.
umi aku dh komplen..
mase kt hospital sblm pindah dulu umi dh byk kali mintak nurse cucikan semua darah. tp buat tak tahu je. dtg sini ckp skali terus diorg cuci..
dahla dok kt spital dulu tu dok bawah lampu. penuh binatang (yg terbang halus2 tu) kt atas selimut..

mgkn itu beza hospital gov n private kan.
mustilah, dh kos pon bezakan..
kami kt hospital gov tu kena byr rm31 je (klo x salah)..hehe..
nasib baik kami sekeluarga covered by personal insuran. klo nk harapkan company mmg leceh, ngan keadaan aku yg tak sedarnye. mmg kena redha kt hospital kerajaan je kot. hehe..

syukur alhamdulillah tiek n dina tak teruk sbb insiden tu.
tiek sakit dada sbb kena stereng n dina demam n calar kt badan sikit je.
lepas 4 hari, diorg dh bleh discharge..
aku je yg dok seminggu. rase discharge 20 mei kot klo x salah..

aku sakit kt bhgn kepala n badan belah kiri sbb terhempas ke jalanraya kot.
ade pendarahan cair dlm otak. alhamdulillah bukan darah beku, klo x kepala aku dh kena operate. hehe..
ade jahitan kt bahu n muka. muka kt sebelah mata smpai ke dahi..
mate kiri aku xleh bukak sbb bengkak yang amat kt sebelah kiri muka.
mata pon lebam..
rupe aku mcm alien kot. sbb dlm seminggu tu anak aku takut nak dekat ngan aku..
pastu org yg dtg melawat pon ramai yg tak kenal aku. sedih kan..

pastu diorg scan kepala ngan CT scan kot (klo x salah). pastu sbb tak jelas, buat MRI.
oh mase buat MRI aku sangat2 takut sbb kena tolak dlm terwong panjang itu.
aku terbayang dlm cite house yg diorg buat MRI kt patient dlm lubang itu n diorg dgn senang hatinye dok sembang psl personal problem among their collegue..
tak tahu ke org seram dlm tu.. (akula tu)
pastu terbayang dlm cite final destinantion ke brape ntah. yg 2 org pompuan tu mati mase dlm lubang kt spa itu.
oh scary okeh.. haha.. dlm sakit2 sempat aku pk psl tu.. haha..

sblm nurse tu tolak aku, aku dh tanye siap2. lame tak? aku ckp terang2 aku takut.
nurse tu pandai, die ckp..
dlm 20 minit je kak. jgn takut, klo ade masalah tekan je benda nie.
tak lame la klo kak dok diam. sbb klo kak gerak2 dr kena buat lg smpai ok..

pastu aku dok dlm tu jgn ckp la keras kejungnya. haha..
sbb nk buat skali je. bg siap cpt. haha..

first day (sabtu):
hari inside. kebykannya aku x sdr diri.hehe..

second day (ahad):
nurse dh cuci darah kt rambut n badan aku. rase segar skitla..
tp aku tak bleh jalan even angkat kepala pon kejap je. sbb kepala teramat sakit lg. rase berat yg amat gitu..

third day (isnin):
kepala sangat sakit.. tak bleh angkat even aku just bleh ckp sikit2 je.
sbb pening yg amat..

fourth day (selasa):
ramai org dtg visit sbb cuti wesak kan.
even bos and collegue aku n tiek sume dtg. hehe..
oh kepala aku still sakit, still takleh angkat/bgn tp dh bleh ckp byk sket. mase collegue aku dtg aku ckp byk sketla tp lps tu muntah sehari suntuk. kepala sangat2 pening, berdenyut, berat n sakit..
umi aku dh bebel2 dh. sape suruh ckp byk sgt, kan die dh pesan..
lps tu org yg dtg aku bleh tgk kelip2 mate je sbb mmg dh x larat sgt. aku tdo je. sbb dh lemah dek muntah n sakit yg amat..
keadaan aku mase tu menyedihkan sgt ke eh?
sbb kebykan org yg melawat aku nampak pandang aku ngan penuh kesian. bbsitter aku siap berkaca2 lg mata die.
oh perkataan 'kesian' itu mmg bykla..
teruk kot rupe aku mase itu. aku redha..

fiffth day (rabu):
bengkak muka dh mula surut n mate kiri dh bleh bukak cuma sepet je. hehe..
tp rupa aku stil scary sbb mate putih belah kiri aku merah n keliling mata adalah biru. mcm kena tumbuk gitu.
pening dh kurang, dh bleh bangun kejap2..

begitulah hari2 seterusnye..

rasenye dlm hari ahad itu, tiek n dina bleh discharge sbb dh ok.
aku pon pindah dr blk 3 org ke blk 2 org.
jiran aku adalah makcik yg penat ok.
tp aku kagum ngan 2 org cucu die yg gilir2 jaga dia dgn baik. sweet lah..

sbb keadaan aku makin baik, n aku x demam.
dr bg discharge 20 mei. oo yeahh gumbira tak terkata okeh..
sbb aku rase aku makin sakit dok dlm spital. hehe..
terus aku mintak ngan dr, ok ke klo aku nk blk kelantan. nk blk kg oke..
tp dr tak bg.. (
sbb keadaan aku kena monitor lg, takleh lasak2. kepala takleh goyang sgt sbb takut sawan.
so dudukla aku dirumah in-law aku..
smpai la check up 26 mei, dr kate dh ok sket. pening pon dh krg.
so terus book tiket flight blk 27 mei.
smpai skrg aku berehat kt umah..
MC dekat sebulan mcm maternity leave plak. hehe..

No comments:

Post a Comment