Sunday, May 1, 2011

gangguan..

akhirnya aku menulis pasal kejadian ini. Takde niat lain melainkan utk jadikan pengajaran pd kita semua. Aku pon tak tersangka benda ini akan jd kt aku seumur hidup ini.
kami dok kt kondo nie dlm 3-4 bulan. sblm ini xde pape yg pelik jd. smpaila satu hari itu semuanya bermula..


*view dr rumah kami* cantik kan..

Ingt tak post aku psl ini. cite tu bukan habis kt situ je..

Semua bermula pd 11 apr 2011 [i bg detail youuu.. haha]
Then, aku ckp 14 Apr tu aku nk buh langsir penuh kan.. dh buh pon tp the condition still same. Mcm itu jugakla.
Jumaat tghari itu, sembang2 ngan member kt kantin n terkeluarla psl nie. So, die cadangkan g jupe ustazah kt area situ. Maka pd jumaat mlm 15 Apr , pergila kami ke rumah ustazah itu.
Smpai kt sana, ustazah pegang tapak tgn dina n ibu jari kaki dina. Meronta ronta dina. Then ayat pertama ustazah itu..


Rumah yg duduk skrg tu keras yer..
Terkejut mak. Kerass?..
Ustazah tu ckp ada benda dkt sliding door dan dina Nampak benda itu. Ia duduk dkt sliding door n master bedroom. [sblh sliding door adalah master bedroom]..
Benda itu dok perhatikan dina main malam2 [dina kan biase tdo lmbt]. Mainan dina kt area sliding door itu.
Pastu ustazah bg air minum n renjis seluruh rumah..

Pastu aku teringt time anak aku nangis dr isnin ke jumaat itu, aku terperasan sesuatu.
Hari rabu 13 Apr mlm , aku dh tutup sliding door bagai. Dina tgh main, tetibe je dia berdiri kt sliding door, pandang kt luar then ckp..

Mai sini..
Mai sini..

Terus aku panggil dina n dia dtg ke tgh..

Pastu hari khamis 14 Apr, tiek adalah puase. So mak masakla..
Tgh dok kt dapur, aku perasan ngan ekor mata ade org berdiri kt blakang.
Ingtkan tiek..
Bila kalih2 adalah tiada sape..
Pastu bila tgk tv, perasan dari cermin di sisi aku mcm ade benda hitam mcm jalan laju kt cermin. Bila tgk2 blk, xde pape..
Ku ingtkan itu adalah perasaan semata2..

Blk dr rumah ustzah itu, kami buat apa yg disuruhnya. mlm tu anak aku tdo smpai la kami nk angkat dia dr buai ke tilam dia nangis sekuat2nya.. dan terus tak tdo smpai pg..
Bila subuh br tdo kt hall..
Bila dh siang, tiek nk bukak langsir sliding door.
Bila bukak langsir, dina nangis..
Bila tutup, dina smbg tdo..
Byk kali kami test mcm itu. Last2 kami x bukak langsir pon..

Terus call PIL mintak diorg dtg.
PIL datang dan katanya rasa 'seram' bila bukak pintu rmh kami..
kami pegi lg rumah ustazah itu. kami bwk apa yg ustazah pesan..
Ustazah pon buat2 lg n kami pon blk rumah. tulis 'lam alif' kt semua penjuru rumah..
Bila siang semua ok.
Smpaila ke mlm, tgh2 dina tdo dlm buai kt hall. Pkol 1am dia terjaga mcm terkejut n nangis sekuat2 nya.
Pastu tunjuk kt sliding door n wall sblh sliding door.
Sblm2 nie pon die nangis tunjuk2 jugak, pastu ckp takut.. takut!
mase tu bulu roma aku dh berdiri, kepala dh kembang.. tgn takyah ckp terketar2 mak..
tp aku kena kuat utk anak aku, tak pnh aku tinggalkan dia sorg..

Jenuh kami buat/pujuk, smpaila dia diam n last2 tak jd tdo..
Subuh br dia tdo.
oh ye, setiap kali nangis anak aku mmg nagis teruk2.. smpai aku dh buntu/taktau nk watpe..

Malam itu jugak aku mimpi.. aku nk blk rumah aku itula, pastu bile msk lif aku tekan butang x [floor rumah kami la]..
Smpai ke floor (x-1), pintu lif terbukak..
Tp aku xnk g kt floor (x-1), aku nk ne x.. aku tekan butang lif x byk kali tp pintu lif terbukak ke (x-1)..
Pastu aku tekan ke butang lif (x+1), lif bergerak and pintu terbukak kt situ..
Aku pon tekan blk x, tp pintu still bukak kt (x+1)..
So, aku xde pilihan melainkan naik tangga kan..
Pastu aku ke tangga, aku tgk kt bhgn tangga itu gelap..

Berblk ke td, lepas subuh PIL blk, sbb BIL n SIL skolah.
Dan pg tu jugak adik aku dtg tgk2 kan keadaan kami..
Dina tdo smpai pkol 2pm.
Bila dia bgn kami cdg nk pegi blk umah ustazah itu..
Ajak dina mandi taknak, makan taknak.. semua benda taknak.. mengamuk2..

Pastu aku terus nekad angkat dia ke kerete n terus pegi rumah ustazah itu.
Spjg perjalanan itu, dina nangis seteruk2nya. Smpai nk tgk mata die pon aku takut.
Tp aku kuatkan semangat..
Aku baca ayat kursi dia tutup telinga, selawat dia tampar/ramas mulut kami.
Smpai kan tiek kena pegang ubun2 dina n baca ayat kursi.
Itu pon tak reda jugak..

Smpai umah ustazah, ustazah pulak xde.
Dina tetap lg guling2..
Ustazah pnh ckp ikan puyu nampak benda itu, pastu aku pegang dina dekat ngan akuarium ade ikan puyu dpn umah ustzah itu.
Makin lama dina makin diam..
Dan lama2 semakin ok.
Sian anak aku..

*to be continued..

2 comments:

  1. isy..seram weih kalo anak dah meraung-raung camtuh...hg dok kat kondo mutiara belakang c4 tuh ka?? (*eh..betul ka mutiara?? =)

    kitorg pon penah sewa rumah berh*ntu...nasib baik gbeng yg nampak, kalo mak harusla tak balik ke situ dah..huhu

    ReplyDelete
  2. a'ah kt kondo mutiara bandar perda..
    nie laki aku x pnh nampak/rase, aku n anak je nampak/rase. seram woii..serik aku. hehe..

    ReplyDelete